Panewki – jakie rodzaje są wytwarzane?

łożyska ślizgowe

Pozdrawiam serdecznie stałych bywalców mojego zacnego bloga. Dzisiaj będę miał przyjemność zaprezentować Wam to i tamto o pewnej kwestii, która zafascynowała mnie w ostatnim czasie. O czym mówię? Oczywiście mam na myśli tuleje ślizgowe.

Co kryje się pod tym tajemniczym terminem? Kompozytowymi suchymi tulejami ślizgowymi zwiemy odmianę suchych, łożysk ślizgowych, których zadaniem będzie przenoszenie obciążeń w sposób promieniowy. Przeważnie wykorzystywane są również w sytuacjach, gdzie żądana będzie minimalna przestrzeń zabudowy w bocznym kierunku. tego rodzaju tuleje ślizgowe zezwalają nam na pracę przy oscylacyjnym ruchu, albo poruszania się ruchem obrotowym. Da się je też wykorzystać tam, gdzie potrzebuje się pracy bezobsługowej, bądź tam gdzie oliwienie może być całkowicie niewystarczające.

łożyska ślizgowe

Uważam, że powinno się też nadmienić o pokrewnych kwestiach. Pierwszym z nich jest wymiana panewek. Jest to o tyle ważne, iż w poniektórych typach samochodów dysfunkcje tych drobnych detalów są prawdziwą plagą. W większości wypadków, gdy panewka będzie zużyta i obróci się w gnieździe, zdołamy w tym momencie być prawie pewni, że silnik nadaje się jedynie do wyrzucenia. Z tej przyczyny należy wymieniać panewki jakiś czas przed wystąpieniem awarii, albowiem będzie to rozwiązanie nadzwyczaj tanie a więc wyraźnie rentowne.

łożyska ślizgowe

Innym detalem ślizgowym są z kolei łożyska ślizgowe. Jest to takie łożysko, w którym nie występują faktycznie żadne ruchome elementy o zakresie pośrednika. Czop wału w takim łożysku kładzie się przeważnie w cylindrycznej panewce o licowaniu, które z reguły posiada luźną naturę. Łożyska ślizgowe możemy podzielić na parę odmian. Pierwszą będzie odmiana sucha, to znaczy taka, gdzie oliwienia spełniamy sporadycznie z wykorzystaniem smaru stałego. Często również jest to całkowicie niepotrzebne. Następnym wariantem jest powietrzna odmiana łożysk ślizgowych. W tego typu łożyskach odległość pomiędzy panewką, a wałem jest wspierany przy użyciu specyficznej poduszki powietrznej. Jest ona uzyskiwana na ogół przez gaz pod wysokim ciśnieniem, który jest dostarczany ze specjalnego zbiornika. Tymczasem w łożyskach olejowych, całą obudowę zapełnia oleista substancja.